Pokud jste začali žít s pravověrným cyklistou, možná vás tepe za některé věci, které s kolem (ne)děláte. Jsem na tom stejně. Dlouho jsem se s tím svým dohadovala, že to jsou blbosti, a sakra, proč si to nemohu udělat po svém. Tak jsem se na některé ty věci zeptala odborníků v servisu. A víte co, ten chlap si to nevymyslel. Takže na co si máte dát pozor? Co o vás prozradí, že jste amatér a o kolech toho moc nevíte?
1. Opírání kola
Dojedete k občerstvení, slezete z kola a v dobré víře ho opřete o řídítka (vždyť to je ta nejmenší styčná plocha) nebo o sedlo (je většinou koženkové). Jenže omítka postupně zatrhává gripy i sedlo. Oboje se třepí a vy budete muset dříve kupovat nové. A jak to udělat správně? Já dostala radu, že kolo se má opírat o zadní kolo, dejte si však pozor, abyste kolem zeď nezašpinili, to nemají majitelé nemovitostí rádi. Jasně, můžete si na kolo přidělat stojánek, a tím dilema vyřešit, ale…
Věděli jste, že podle zákona musí být trubka řídítek spolehlivě zaslepená a bez ostrých hran? Je to pro vaši bezpečnost.
2. Přehazovačka jako stojánek
Není v okolí místo kde kolo zaparkovat nebo opřít? Položte ho na zem. Jen s ním neflákněte, jak vás napadne. Kolo položte vždy na levý bok. Na pravém zadním kole je totiž přehazovačka a ta by se mohla nešetrným zacházením poškodit a nefungovala by správně.
3. Mytí kola wappkou
Máte kolo od bláta? Jasně, nejrychleji ho očistíte, otryskáním wappkou, jenže to není úplně šetrné. Voda tryskající pod vysokým tlakem se dokáže dostat i do ložiskových pouzder, do čepů, do středu i do rámu. A co způsobuje kov při kontaktu s vodou? Ano, začne korodovat, to určitě nechcete. Mnohem lepší je použít smeták, houbičku a kyblík s vodou. Nejhrubší nánosy špíny smyjte smetákem, a pak detaily dočistěte houbičkou. Na mastnotu použijte speciální odmašťovač a znovu kolo citlivě opláchněte vodou a nechte dosušit.
4. WD 40 k ošetření řetězu
WD 40 sice namaže všechno, ale na řetěz kola ho raději nepoužívejte. Je to primárně odpuzovač vody, který nečistoty rozpouští a okolí odmašťuje. Chrání sice proti korozi, ale nemaže. Když ho tedy nastříkáte na stará maziva, tak ta se rozpustí. Řetěz sice působí jako namazaný, ale to funguje jen na chvíli. Řetěz raději mažte přípravky k tomu určenými.
5. Špatně zařazený převod
Dojeli jste domů a už se těšíte, až kolo zase pověsíte na háky. Zadržte. Nejprve zkontrolujte, zda nemáte přehozeno na větší pastorek. Pokud tomu tak je, udělejte si ještě kolečko kolem domu a postupně popřehazujte na nejmenší kotouč. Pokud necháte kolo delší dobu stát a máte přehozeno špatně, hrozí, že se vám řetěz rychleji vytahá. To pro mě byl velký AHA moment, když mi tohle přítel řekl.
6. Mazání pastorků a brzdových kotoučů
Není třeba dávat mazivo na všechny části kola. Určitě nemažte kazetu – pak se na ni lepí prach, špína, písek a hlína. Na pastorcích pak smícháním nečistot a maziva vzniká brusná pasta, která postupně obrušuje zuby a zkracuje životnost pohonu. Kazetu tedy pravidelně čistěte, ale mažte jen řetěz.
Pískající nebo vrzající brzda neznamená, že je třeba ji namazat. Naopak! Olej, či jen mastnota na rukách snižují brzdný účinek. Kotouče očistěte papírovou utěrkou a případně je očistěte speciálním čističem brzd. Pískají brzdy dál? Je třeba vyměnit opotřebované nebo jinak poškozené brzdové destičky. Pokud tomu rozumíte, zvládnete výměnu doma svépomocí. Pokud ne, svěřte kolo raději zkušeným mechanikům.
7. Neotírání kluzáků vidlice
Vidlici a tlumiče udržujte v čistotě. Špína, která na nich zůstane se postupně dostává dovnitř a může způsobit zanesení ovládacích prvků nebo podřít kluzáky vnitřních nohou vidlice. Kluzáky otřete čistým hadříkem nejlépe po každé vyjížďce. Pravidelně po několika vyjížďkách vidlici i tlumiče promažte. Mazivo naneste v místě, kde kluzák vstupuje do vidlice. Vidlici pak několikrát propružte a zbytky maziva z kluzáků setřete, aby se na něj nelepily nečistoty. Alespoň jednou ročně vezměte kolo do servisu, kde vidlici a tlumič rozeberou a vyčistí.