Důležitou podmínkou, abyste si jízdu na kole užili, je správné oblečení. Nějaké, které neomezuje váš pohyb a nehrozí, že se zamotá do řetězu. Jasně, můžete si navléct kraťasy, popadnout ze skříně první tričko, ale věřte, že za chvilku se na sedle budete vrtět a nebude se vám sedět pohodlně a po výšlapu do kopce taky nebude příjemné tričko ždímat, při sjezdu zase budete klepat kosu. Správné oblečení na kolo má být komfortní, pohodlné a hlavně funkční. Stejně jako u ostatních sportů platí zásada vrstvení. A taky je samozřejmě rozdíl, zda se chystáte jezdit na silnici nebo v terénu či v létě a v zimě.
Cyklistické oblečení se vyrábí z funkčních materiálů a má svá různá specifika. Cyklo dresy a bundy na kolo mají prodloužená záda a jsou plné reflexních prvků. Bundy mají navíc prodloužené rukávy a anatomický střih pro zlepšení aerodynamiky při jízdě na kole. Cyklistické kalhoty a kraťasy jsou na nejvíce exponovaných místech zesílené proti prodření a jejich důležitou součástí je vložka, abyste si neoseděli zadek. Rukavice mají polstrované dlaně, takže při pádu si neodřete ruce.
V základním šatníku cyklisty by vám neměly chybět: cyklistické ponožky, cyklistické kraťasy, ¾ kalhoty, pro dámy už se dokonce dělají cyklosukně, funkční/termoprádlo, dresy na kolo, bundy na kolo, cyklistické rukavice a případně vesta. Tohle vybavení vám vystačí od teplých jarních dní až do babího léta – brzkého podzimu. Pokud však budete vyrážet i za chladnějších ran a vracet se pozdě k večeru oceníte i dlouhé cyklokalhoty, návleky na tretry, návleky na ruce, krátké návleky na kolena a dlouhé na nohy, šátky, nákrčníky a čepice či čelenka pod helmu.
Ponožky
Ať už v létě nebo v zimě, vždy si do treter oblečte ponožky. Obvykle se na kolo používají středně vysoké multifunkční ponožky, přesto vám v létě stačí kotníčkové tenké, ale od podzimu do brzkého jara užijete už silnější vysoké zateplené ponožky. Na zimu jsou pak určeny ještě silnější termoponožky, které zabraňují nadměrnému pocení a udrží vaše nohy v teple.
Pro lepší komfort a zážitek se nyní ponožky vyrábí z antibakteriálních materiálů – třeba takových do kterých jsou vetkána stříbrná vlákna.
Ponožky jsou jediné vybavení, které užijete jak při silniční cyklistice, tak při jízdě v terénu.
Kraťasy, kalhoty i sukně
Ať už na nohy zvolíte cokoliv, pro větší komfort doporučujeme volit oblečení s vložkou v rozkroku, protože zabraňuje otlačení citlivých partií a jízdu na kole si více užijete. Vyrábí se však i verze volných kalhot s odepínací vložkou, kterou můžete odepnout a buď vyměnit nebo jezdit bez ní. Pokud zvolíte verzi s vložkou, už nepotřebujete spodní prádlo. Volbou osobního rozhodnutí je, zda elastické kalhoty zvolíte ve verzi se šlemi, či bez. Osobně verzi se šlemi nedoporučujeme nahoře vyvinutějším ženám, avšak dnes už mnoho značek vyrábí kraťasy se šlemi, které vedou středem hrudníku a mohou se jednoduše odepnout.
Nejčastěji na kolo obléknete elastické cyklokraťasy. Vybírat můžete z různých délek. Jejich specifickou součástí je silikonový proužek na vnitřní straně, který zabraňuje tomu, aby se vám při jízdě vyhrnovaly. A samozřejmostí je, že v rozkroku mají vložku, která zabraňuje otlačení citlivých partií. Elastické kraťasy jsou první volbou při silniční cyklistice.
Kalhoty s tříčtvrteční délkou udržují kolena v teple a využijete je hlavně v chladnějších měsících nebo když se slunce hodlá schovávat celý den.
Především pak v terénu pak můžete potkat i borce, kteří mají volné kraťasy. Působí jako běžné kraťasy, ale ani jim většinou nechybí napevno všitá vložka v rozkroku nebo ji mají odepínací a můžete ji střídat. Kalhoty jsou ušité z pevných, ale odolných materiálů, který vás chrání před odřeninami. Exponované části bývají u některých druhů ještě vyztuženy třeba cordurou. Oproti elasťákům mají také možnou výhodu v podobě různých kapes, kam schováte třeba telefon, klíče a tak (rozhodně volte takové, které můžete zapnout).
Ženy, které se chtějí líbit i při jízdě na kole ocení cyklistickou sukni. Ta je navržená tak, aby nebránila jízdě a vyrábí se buď s vložkou či bez ní.
Dlouhé kalhoty se vyrábí též v elastické nebo volné verzi. U elastické verze se můžete setkat s označením čapáky. I tyto se vyrábí jak s vložkou, tak bez. Bez zateplení užijete v chladnějších dnech nebo na jaře či na podzim. Zimní čapáky mívají uvnitř chlup a v zimě hřejí. Případně můžete zkombinovat dlouhé elesťáky s volnými kraťasy, pak si chráníte před prochladnutím a vlkem i zadek.
Tip: Volné kalhoty působí civilněji a můžete je využít i při vrstvení oblečení – obléct je třeba na krátké elasťáky s vložkou nebo v zimě můžete pod ně obléknout termoprádlo či čapáky.
Dresy na kolo
Dres na kolo je základním oblečením cyklisty. Na rozdíl od obyčejného trička je vyroben z prodyšných materiálů, které odvádí pot a rychle schnou. Specialitou dresů jsou prodloužená záda, která chrání před ofouknutím. Pro nezbytnosti potřebné na kole mají dresy na zádech kapsičky. Dres cyklistovi nesmí nijak bránit ve volném pohybu a neměl by nikde dřít. Cyklista na silnici musí být vidět, proto se dresy nejčastěji vyrábí z jasně barevných látek a mají na sobě reflexní prvky, aby byl k nepřehlédnutí.
V létě stačí dres s krátkým rukávem, ale pro chladnější dny se prodávají i dresy s dlouhým rukávem. Pro opravdu chladné dny se hodí dresy s chlupem uvnitř a speciální dresy mají v přední části i ochranu proti větru.
Bunda na kolo
Úkoly kvalitní cyklistické bundy jsou tyto: udržet tělo v teple, chránit před studeným větrem, být prodyšná a alespoň částečně chránit před vnější vlhkostí. Jsou navrženy podle posezu cyklisty, a proto mají prodloužená záda, rukávy a vyšší límec, aby chránily záda, ruce i krk. Samozřejmostí jsou reflexní prvky pro vyšší bezpečnost cyklisty. Při jejím výběru však myslete i na to, jak pod ní budete nejčastěji oblečeni, aby vám bunda nebyla moc velká, nebo moc malá – nesmí vás prostě omezovat v pohybu.
V základní výbavě cyklisty by neměla chybět kvalitní větruodolná bunda – větrovka. Ta vás chrání proti větru, protože je velmi prodyšná, ale před deštěm vás moc neochrání, Za to je malá a dá se často složit do zadní kapsy cyklodresu, takže ji můžete vytáhnout třeba jen při dlouhých sjezdech. Větrovky většinou nemají žádnou membránu.
Pokud plánujete jezdit i za horšího počasí doplňte výbavu o softshellovou bundu. To je zateplená bunda jejíž vnější vrstva bývá odolná proti větru a trochu i proti dešti a spodní část je zateplená třeba fleecem nebo podobným materiálem. Tuto bundu užijete, když plánujete časté a dlouhé zastávky.
Další kategorií jsou membránové bundy. Jejich vlastnosti jsou vyjádřeny jako poměr mezi prodyšností a voděodolností. Většinou platí, že čím vyšší je voděodolnost, tím nižší je prodyšnost. Membránové bundy můžete mít zateplenou nebo malou skladnou jako větrovku.
Aby bunda fungovala, tak jak má, tedy odváděla teplo a pod, musíte mít pod tím i odpovídající oblečení, záleží také na počasí a intenzitě zátěže.
Tip: Když si chcete dát do těla oblečení na těle vrstvěte. Jako poslední vrstvu zvolte membránovou bundu, která odvede od těla vlhkost.
Termoprádlo/funkční prádlo
Ta nejspodnější vrstva, kterou na tělo oblékáte by měla tvořit druhou kůži. Nejčastěji je to termoprádlo nebo funkční prádlo. V parném létě, pokud tedy zrovna neplánujete vyjet na Zlatý vrch, tuto vrstvu můžete vynechat a rovnou na tělo obléci dres. V chladnějších dnech a při zvýšené námaze však tuto vrstvu oceníte – Zabraňuje podchlazení či přehřátí. Izoluje vás od chladu a odvádí vlhkost od těla, takže jste stále v suchu a teple.
Termoprádlo se nejčastěji vyrábí ze syntetických vláken Polyesteru (PES) nebo polypropylenu (PP) nebo jejich směsí třeba s bambusem či bavlnou. V poslední době je oblíbená i vlna – především tedy merino. Termoprádlo má sofistikovaný střih a má ploché švy, které nikde nedřou, takže se pod ním netvoří odřeniny.
Tip: Během teplých letních dnů doporučujeme vozit velmi tenké funkční triko z děrovaného materiálu. Je to velmi tenká vrstva o které téměř nevíte, ale zároveň odvádí pot od těla nejste ihned propocení.
Cyklistické rukavice
Oblékli jsme tělo, tak teď ještě ruce. Na kole nosíme rukavice i v létě. Zabraňují klouzání rukou při držení řídítek a chránit dlaně a hřbet ruky před odřením při pádu. Rukavice máme buď krátké bezprstové, které mají mezi prsty poutka, díky kterým se s nimi lépe manipuluje, a pak máme klasické dlouhé cyklo rukavice. Ty navíc před odřením chrání i prsty. Letní rukavice se vyrábí z maximálně prodyšného materiálu, aby dobře odváděly pot, na dlaních často mívají gelové polštářky pro zabránění otlaků a znecitlivění rukou při delších jízdách. Zimní rukavice jsou naopak zateplené a brání promrzání rukou. Vrchní vrstvu nejčastěji tvoří nějaký membránový materiál – třeba Windstopper nebo Goretex.
Cyklistické doplňky
Nutně je nepotřebujete, ale zlepšují komfort jízdy, případně prodlužují cyklistickou sezónu. Jsou to především návleky na ruce, nohy, kolena, na tretry, ale také třeba multifunkční nákrčníky, šátky nebo čepice pod helmu.
Multifunkční šátek schováte do zadní kapsy dresu, kam se s přehledem vejde i se svačinou a náhradní duší. V případě potřeby jím ochráníte hlavu před sluncem nebo zahřejete krk. Čepice pod helmu chrání hlavu před zimou i větrem. Jsou elastické a někdy mají v přední části i windstopperovou membránu.
Návleky na tretry chrání nohy před zimou, vlhkem a větrem. I tady si můžete vybrat. Dělají se větruodolné, voděodolné s nepromokavým zátěrem nebo v zimě užijete zateplené voděodolné z neoprenu. Nasazují se přes tretry a aby to šlo lépe, mají v zadní části zip. Aby se tak rychle neprošlapaly, je jejich spodek vyroben z oděruodolného materiálu – třeba cordury. Návleky jsou elastické a pasují na více velikostí bot najednou – stejně jako ponožky…
Návleky na ruce, kolena a nohy jsou vyrobeny z elastického materiálu, takže se přizpůsobí tělu. Jejich zimní verze může být zateplená vnitřním chlupem. Na povrchu najdete reflexní bezpečnostní prvky. Jejich primárním účelem je nahradit dlouhé oblečení, když má být na vaši vyjížďku aprílové počasí nebo se už chcete vracet později když klesne teplota.
Naprosto nezbytnou součástí vaší cyklistické výbavy musí být helma.