Jak vybrat plášť na kolo?

Plášť kola je nepostradatelnou součástí jízdního kola i elektrokola. Právě plášť kola má velký vliv na jízdní vlastnosti a pohodlí. Jak tedy vybrat vhodný plášť, aby jízda na kole byla opravdu pohodlná?

Výběr pláště na kolo závisí na několika kritériích. Nejdůležitější je průměr kol, závisí také na povrchu, na kterém budete nejčastěji jezdit a pochopitelně také na stylu vaší jízdy. 

Kritéria výběru: 

  1. Průměr kol

  2. Typ povrchu

  3. Styl jízdy

  4. Šířka pláště

  5. Hmotnost pláště

  6. Materiál pláště

  7. Provedení pláště

 

Plášť na kolo je třeba vybírat zejména podle rozměru. Rozměr pláště na kolo se udává v průměru a jeho šířce. Je důležité, aby průměr pláště odpovídal průměru kola, šířku pak můžete vybrat dle vašich preferencí. Lze ji zvolit podle velikosti vidlice a rámu vašeho bicyklu. Pamatujte, že šířka pláště by měla být vždy větší než šířka ráfku. Jinak by vám plášť na ráfek neseděl. 

 

Pláště podle typu kola

Plášť je třeba vždy vybírat podle typu kola. Výběr je podobný u klasických kol i elektrokol. Závisí hlavně na tom, do jakého terénu jsou kola určená.

Horská kola - Na horská kola jsou v prodeji pláště velikostí 26”, 27.5” a 29”. Šířka tedy již závisí na tom, co preferujete. Čím širší plášť, tím náročnější terén můžete s kolem absolvovat. Pokud zvolíte užší plášť, bude naopak rychlejší a také lehčí. Důležitým kritériem je také hmotnost. Nízká hmotnost dodá větší živost a akceleraci. Lehké pláště tedy mají lepší jízdní vlastnosti, myselete však na to, že jsou náchylnější k defektům. 

Treková kola - S trekovým kolem většinou budete jezdit po rovnějším terénu než s horským kolem. Vyhovovat vám tak bude hladší vzorek a velikost 28”. Šířka ke většinou od 32 do 54 milimetrů. 

Silniční kola - I v tomto případě se hodí velikost 28”. Silniční kola však většinou mají užší pláště, které nemají takřka žádný vzorek. 

Dětská kola - Tady vždy záleží na velikosti kola. Pláště jsou většinou podobných vlastností jako pláště na horská kola. Jejich vzorek je tedy vhodný i do terénu. 

 

Pláště podle typu povrchu
Již jsme zmínili, že při výběru je důležité zohlednit povrch, po kterém budete jezdit. Zatímco na silnici je vhodné pořídit pláště s minimálním vzorkem nebo bez vzorku, například do bahnitého terénu je ideální mít pořádný vzorek, ze kterého bude bahno postupně odpadávat. Jelikož pokud by bahno na plášti zůstalo, zhorší se jízdní vlastnosti. 

 

Materiál pláště na kolo
Pláště se liší materiálem, ze kterého jsou vyrobené. Většinou platí, že čím je plášť dražší, tím je také kvalitnější a odolnější proti defektům. Každý plášť má textilní kostru a pryžovou směs. Důležité jsou takzvané hodnoty EPI a TPI, kdy TPI znamená počet vláken na palec čtvereční. Čím vyšší hodnota, tím lehčí plášť s menším valivým odporem. Pro rekreační cyklisty však stačí i nízké TPI (EPI), zejména pokud jezdíte hlavně po silnici. Do terénu je lepší vyšší hodnota. 

 

Co je to patka pláště
Patka je vlastně okraj, kterým plášť drží na ráfku jízdního kola. Existují dva druhy patek, a to kevlarová a drátěná. Kevlarová patka je dražší, ale lehčí. Snadněji se montuje a také lépe drží na ráfku. Navíc lze tento plášť složit do malého balíčku. Plášť s drátěnou patkou složit nelze. 

 

Pláště a duše na kolo
V současné době jsou na trhu pláště, které se používají s duší, ale také ty, které lze používat bez duše. Bezdušové pláště však vyžadují speciální ventilek i ráfek. Je však možné je méně nafouknout. V terénu pak lépe přilnou a jsou lépe odpružené. Tmel uvnitř bezdušové pláště má schopnost zalepit menší defekty. Větší poškození pláště je však na opravu složitější a není možné kolo opravit v terénu. Bezdušové kolo je nutné před každou jízdou dofouknout a také je nutné pravidelně jednou za dva měsíce doplňovat tmel.