Píchlá duše k cyklistice patří. S případným defektem je potřeba dopředu počítat. Na každý cyklistický výlet je vhodné vyjíždět se sadou lepení nebo novou duší. Poradíme vám, jak zalepit duši rychle, jednoduše a efektivně.
Sada na lepení duše
Sada na opravu duše na kole by měla obsahovat:
lepidlo na duši
záplaty různých tvarů
smirkový papír
křídu
alespoň dvě montpáky
Pochopitelně budete potřebovat ještě pumpičku na nafouknutí duše po jejím zalepení.
Jak opravit píchlou duši na kole
Oprava duše na kole je jednoduchá. Jak tedy zalepit duši u jízdního kola, aby mohl váš výlet bez dalších potíží pokračovat? V první řadě je potřeba sundat kolo. Pokud máte píchlou přední duši, je to jednoduché. Kolo jen sundáte z rychloupínáků. V případě zadního kola je vhodné zařadit nejtěžší převod a pak kolo sundat. Následně je nutné sundat plášť z ráfku a vyjmout duši. Pokud to nepůjde rukou, použijte montápky. Jednu dejte pod plášť a háček zajistěte o výplet. Druhou pak obnažte celý ráfek. Následně je třeba odstranit čepičku z ventilku a vyndat duši.
Jestliže je defekt viditelný pouhým okem, máte vyhráno. Pokud ne, použijte vodu. V případě, že duši nemůžete do vody ponořit, stačí ji alespoň vodou potřít. Místo si označte křídou a duši usušte. Následně místo trochu zbruste smirkovým papírem, aby vám záplata lépe držela. Nyní je čas trochu upustit vzduch a nanést lepidlo a nechte zaschnout. Doba schnutí se může u jednotlivých záplat lišit, vždy se řiďte návodem.Až poté použijte záplatu. Tu přimáčkněte a chvíli stlačujte, aby opravdu držela. Poté můžete odstranit fólii. Křídou potom očistěte. Posloužit může také suchá hlína. Docílíte tak, že se vám nebude záplata lepit k plášti.
Máte téměř hotovo
Teď již zbývá pouze vrátit duši na kolo. Během tohoto úkonu, ale nastává obvyklá chyba a opětné poškození duše. Nejprve duši lehce nafoukněte, aby držela tvar. Poté ji vložte do ráfku pod plášť a opatrně vracejte plášť na své místo. Buďte ostražití k tomu, aby vám nezůstala duše mezi ráfkem a pláštěm a nepoškodili jste duši. Vyzkoušejte, zda duše dobře sedí. Následně zkontrolujte, že linka, která je je naznačena na boku pláště kopíruje ráfek ve stejné vzdálenosti po celém obvodu, poté dofoukněte. Následně už jen stačí vrátit celé kolo zpět do rámu kola. Celá oprava by vám neměla zabrat více než 30 minut. Vzhledem k pořizovacím nákladům sady na lepení, která je opravdu nízká, se rozhodně vyplatí vozit sadu vždycky s sebou.
Myslete na to, že pokud je natržený ventilek, lepení vám nepomůže a bude třeba duši vyměnit za novou.